BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

08 February 2010

:: Kalau benar cintakan ALLAH::

Bismillahirrahmanirrahiim..salam3alaik..



Sebutlah nama ALLAH sebanyak2nya..ALLAH berfirman dlm surah alFath ayat 9 yg bermaksud, "supaya kamu semua beriman kpd ALLAH dan rasulNYA, menguatkan agamaNYA, membesarkanNYA dan bertasbihlah kpdNYA pd waktu pg dan petang."
bertasbih di sini bermaksud kita berzikir dgn kuantiti dan kualiti yg tinggi. zikir lidah, zikir hati dan zikir perbuatan semuanya menjurus kpd membesarkan ALLAH dan segala yg lain kecil belaka.
lidah menyebut kalimah ALLAH, lalu hati merasakan kebesaran dan keagunganNYA dan tindakan menyusul apabila kita selaraskan segala perbuatan dgn hukum hakamNYA. itulah zikir yg hakiki. kesannya sepadu. ia akan memberi ketenangan dan kekuatan.
namuna apabila ALLAH dilupakan, umat akan kurang menyebut namaNYA lg. ketika itu hati2 lalai drpd merasakan kebesaran dan keagunganNYA. Akibatnya hukum hakam diabaikan dlm tindakan dan perbuatan. apabila ini terjadi jgn tangisi apabila ALLAH lupakan kita.
ALLAH hanya mnjd pembela kpd org yg bertakwa. org yg bertakwa adalah org yg buk mengingatiNYA; dgn lidah, hati, dan perbuatan. menjadi seorang Muslim shj(bkn Muttaqin), tidak melayakkan kita mndpt jaminan bantuan drpdNYA. Siapakah kita, Muttaqin atau hanya Muslim??
Muslim, lebih2 lg Muslim yg fasiq, kurg berzikir malah ada yg tidak berzikir langsung. apakah ALLAH akan mengingati kita jika kita melupakanNYA? lalu terbiarlah kita dihina, dizalimi dan dperkotak katikkan oleh musuh tanpa mendapat pembelaan.
BIMBANG DOSA
Sayidina Umar ra pernah mengingatkan, bhwa dia lebih bimbangkan dosa2 yg dlakukan oleh tentera Islam berbanding kekuatan dan perancangan musuh. dosa2 akan menghalang drpd datangnya bantuan ALLAH kpd kita. lupa zikir kpdNYA. justeru, utk mndpt kekuatan, elakkan dosa. dan utk elakkan dosa, sentiasalah mengingati ALLAH.
WHEN ALLAH IS YOUR FRIEND, WHO IS YOUR ENEMY??
apabila ALLAH akrab dgn kita, siapakah yg berani memusuhi kita?? king Richard yg berhati singa itupun tunduk kpd Sultan Salahuddin Al-Ayubi. mengapa? apakah hanya krn kekuatan Salahuddin?? tidak, ttpi krn akhlak dan keperibadiannya yg dtempa dgn zikrullah. hasilnya, sifat pemaaf, ksh syg dan prihatinnya tidak terbatas. merentas sempadan bangsa, negara dan agama.
musuh tidak terlalu laju, ttpi org islam yg terlalu perlahan. kita seharusnya ke dpn dgn cinta dan ksh syg. dgn cinta kita berdakwah, berhujah dan menjelaskan dgn pnuh hemah dan hikmah tanpa dbauri oleh kebencian dan prasangka.
kalau benar cintakan ALLAH, CINTAILAH DIRI DAN UMAT ini dhn byk mengingatiNYA. Bgn seawal subuh, bersih dan sucikan diri lalu solatlah utk mengingatiNYA. Kemudian bertebaranlah d muka bumi utk mncari rezeki yg halal .
kalau benar cintakan ALLAH... ingatlah, "cinta itu bkn hnya kata2, love is a verb (cinta itu tindakan)." bangkitlah dgn kecintaan bkn dgn kebencian. jgn marahkan org yg xcinta... jika kita sendiri xmencintai.
marahkan diri kita dahulu, sblm marahkan mereka. tidak malukah kita kpd ALLAH, justeru jika demikian... bererti cinta kita hnya kata2? hnya pura2??..




WAALLAHUA3LAM
sumber: solusi.

0 comments: